Tuesday, January 7, 2025

Thought for the Day - 5th January 2025 (Sunday)

The Bal Vikas is the primary basis of the great movement to restore dharma (righteousness) in the world. The elders are far gone in their ways, and it is difficult to expect a change in their habits and attitudes. Children have to be led into good ways of living, into simplicity, humility and discipline. As you know, you cannot draw children to your side if you hold a stick in your hand; you will have to hold some sweets instead. So the Gurus have to be embodiments of love and patience. The ideal of the Bal Vikas is to raise a generation of boys and girls who have a clean and clear conscience. The actual syllabus is not so important as the creation of an atmosphere where noble habits and ideals can grow and fructify. The Bal Vikas pupils follow Bal Vikas discipline and curriculum only for one day in the week and attend their usual schools on the other days. So the impact of the Guru has to be extra strong if it has to act as a catalyst in the process of modification of the behaviour patterns of these pupils. 


•⁠  ⁠Divine Discourse, Jun 06, 1978.

Education must train children to love, to co-operate, to be brave in the cause of truth, to be helpful, to be sympathetic and to be grateful.



Bal Vikas adalah dasar utama dari gerakan yang luar biasa untuk memulihkan dharma (kebajikan) di dunia. Para orang tua yang telah terlalu jauh dari jalan mereka, dalah sulit untuk berharap ada perubahan dalam kebiasaan dan tingkah laku mereka. Maka dari itu, anak-anak yang harus dituntun dalam jalan hidup yang baik, ke dalam kesederhanaan, kerendahan hati dan disiplin. Seperti yang engkau ketahui, engkau tidak bisa menarik anak-anak ke sisimu jika engkau memegang sebuah tongkat di tanganmu; engkau harus memegang beberapa manisan sebagai gantinya. Jadi, Guru harus menjadi perwujudan dari kasih dan kesabaran. Idealisme dari Bal Vikas adalah untuk mengangkat generasi dari anak-anak yang memiliki hati nurani yang bersih dan jernih. Silabus sesungguhnya adalah tidak sepenting dalam menciptakan suasana dimana kebiasaan dan idealisme luhur dapat tumbuh dan berkembang. Anak-anak Bal Vikas mengikuti disiplin dan kurikulum Bal Vikas hanya untuk satu hari dalam seminggu dan mengikuti kegiatan sekolah mereka pada hari-hari lainnya. Jadi dampak dari Guru haruslah sangat kuat agar dapat menjadi katalis dalam proses perubahan dalam pola perilaku dari anak-anak ini. 


•⁠  ⁠Divine Discourse, 06 Juni 1978.

Pendidikan harus melatih anak-anak untuk mengasihi, bekerjasama, untuk menjadi berani dalam membela kebenaran, menjadi penolong, penuh simpati dan penuh rasa syukur.


No comments:

Post a Comment