Friday, April 12, 2024

Thought for the Day - 9th March 2024 (Saturday)

According to Numerology, the first three syllables of the word Shivaratri - Shi, va and ra - connote the numbers 5, 4 and 2, and the fourth syllable, tri, means 'three.' 5, 4 and 2 make one whole, one composite picture of the eleven Rudras. Rudra means, "the one who makes man weep." The eleven Rudras are: the five senses of perception, the five senses of action, and the mind. These, by leading man astray in pursuit of trivial and transitory pleasures, ruin him and make him weep. But the Atman, if it is sought and relied upon, sheds its rays on the eleven and makes them meaningful partners in the progress of man towards self-realisation. The rays from the Atman illumine the intelligence. The illumined intelligence alerts the mind and the alerted mind gets control of the senses, making the path clear for the person to proceed through knowledge to wisdom.


- Divine Discourse, Mar 7, 1978.

When the mind is drawn by yearning to know the Lord, all other low desires diminish and disappear. Then, knowledge of Atma is attained.


Menurut Numerologi, tiga suku kata pertama dari kata Shivaratri yaitu - Shi, va dan ra – berarti angka 5, 4 dan 2, sedangkan suku kata keempat yaitu tri, berarti 'tiga.' 5, 4 dan 2 menjadi satu keseluruhan, satu gambar gabungan dari sebelas Rudra. Rudra berarti, "yang membuat manusia menangis." Sebelas Rudra adalah: lima Indera persepsi, lima Indera tindakan, dan pikiran. Kesemuanya ini mengarahkan manusia menjadi tersesat dalam pengejaran kesenangan yang sementara dan sepele, menghancurkan manusia dan membuatnya menangis. Namun Atman, jika dicari dan diandalkan, akan memancarkan sinarnya pada kesebelas bagian itu dan membuatnya menjadi mitra yang berguna dalam kemajuan manusia menuju pada realisasi diri yang sejati. Sinar dari Atman menerangi kecerdasan. Kecerdasan yang tercerahkan akan mengingatkan pikiran dan pikiran yang waspada akan mengendalikan indera, membuat jalan yang jelas bagi orang tersebut untuk berjalan melalui pengetahuan menuju kebijaksanaan.


- Divine Discourse, Mar 7, 1978.

Ketika pikiran ditarik dengan kerinduan untuk mengetahui Tuhan, semua keinginan rendahan akan berkurang dan lenyap. Kemudian, pengetahuan Atma yang akan tercapai.

No comments: