Tuesday, May 7, 2024

Thought for the Day - 2nd May 2024 (Thursday)

So long as you have a trace of ego in you, you cannot see the Lord clearly. That is the thera (curtain), which Saint Tyagaraja prayed to Lord Venkateshwara to remove from his mind. Egoism will be destroyed if you constantly tell yourself, 'It is He, not I.' 'He is the force, I am but the instrument.' Keep His Name always on the tongue; contemplate His glory whenever you see or hear anything beautiful or grand; see in everyone the Lord Himself moving in that form. Do not talk evil of others, see only good in them. Welcome every chance to help others, to console others, and to encourage others along the spiritual path. Be humble, do not become proud of your wealth, status, authority, learning or caste. Dedicate all your physical possessions, mental skills and intellectual attainments to the service of the Lord and to the Lord's manifold manifestations!


- Divine Discourse, Aug 13, 1964.

Ego is a bad quality for a devotee. Only through love, peace, humility, and courage can you overcome ego.


Selama engkau memiliki jejak ego di dalam dirimu, engkau tidak bisa melihat Tuhan dengan jelas. Ego itu adalah tirai (thera), dimana guru suci Tyagaraja berdoa kepada Tuhan Venkateshwara untuk menghilangkan tirai ego itu dari dalam pikirannya. Egoisme akan dapat dihancurkan jika engkau secara terus menerus mengatakan pada dirimu sendiri, 'ini adalah Tuhan, dan bukan dirikuI.' 'Tuhan adalah sebagai kekuatan, aku ini hanyalah alat saja.' Tetap jaga agar nama suci Tuhan selalu di lidah; renungkan kemuliaan Tuhan kapanpun engkau melihat atau mendengar apapun yang indah atau megah; lihat di dalam diri setiap orang bahwa Tuhan yang sedang bergerak dalam wujud orang itu. Jangan membicarakan kekurangan orang lain, hanya lihat yang baik dalam diri mereka. Sambutlah setiap kesempatan untuk membantu yang lainnya, untuk menghibur yang lainnya, dan menguatkan yang lain sepanjang dalam jalan spiritual. Jadilah rendah hati, jangan menjadi sombong pada kekayaan, status, kepintaran atau kastamu. Dedikasikan semua harta benda fisik, ketrampilan batin dan pencapaian intelektualmu untuk melayani Tuhan dan kepada berbagai perwujudan Tuhan! 


- Divine Discourse, Aug 13, 1964.

Ego adalah kualitas buruk bagi seorang bhakta. Hanya melalui kasih, kedamaian, kerendahan hati dan keberanian maka engkau dapat mengatasi ego.

No comments: