Friday, April 12, 2024

Thought for the Day - 7th March 2024 (Thursday)

Shivaratri makes one aware that the same Divinity is all-pervasive, and found everywhere. In our daily experiences, there are a number of instances which reveal the existence of Divinity in every person. Consider a cinema; on screen, we see rivers in flood, engulfing all surrounding land. Even though the scene is filled with flood waters, the screen does not get wet by even a drop of water. At another time, on the same screen, we see volcanoes erupting with tongues of flame, but the screen is not burnt. The screen which provides the basis for all these pictures is not affected by any of them. Likewise in the life of man, good or bad, joy or sorrow, birth or death, will come and go, but they do not affect the Atma! In the cinema of life, the screen is the Atma; It is Shiva, it is Shankara, it is Divinity. When one understands this principle, one will be able to understand, enjoy and find fulfilment in life! 


- Divine Discourse, Feb 17, 1985.

All forms merge in the Formless at last. Shiva is the Principle of the destruction of all names and forms, of all entities and individuals.


Shivaratri membuat seseorang menyadari bahwa ke-Tuhan-an yang sama adalah meliputi semuanya, dan ditemukan dimana saja. Dalam pengalaman kita sehari-hari, ada beberapa contoh yang mengungkapkan keberadaan Tuhan dalam diri setiap orang. Bayangkan bioskop; di atas layar, kita melihat air sungai meluap, menggenangi semua daratan sekitar. Walaupun layar dibanjiri dengan air bah, layar tersebut tidak menjadi basah bahkan oleh setetes airpun. Pada kesempatan lainnya, di layar yang sama kita melihat ada gunung Merapi yang Meletus dengan nyala api yang berkobar, namun layar itu tidak terbakar. Layar yang menjadi dasar dari semua tayangan tadi tidak terpengaruh oleh semua yang muncul. Sama halnya dalam hidup manusia, baik atau buruk, suka atau duka cita, kelahiran atau kematian, akan datang dan pergi, namun semuanya itu tidak mempengaruhi Atma! Dalam bioskop kehidupan, layar itu sama dengan Atma; ini adalah Shiva, ini adalah Shankara, ini adalah ke-Tuhan-an. Ketika seseorang memahami prinsip ini, seseorang anak mampu memahami, menikmati dan mendapatkan pemenuhan dalam hidup! 


- Divine Discourse, Feb 17, 1985.

Semua bentuk akhirnya menyatu dalam yang tidak berwujud. Shiva adalah prinsip pelebur dari semua nama dan wujud, dari semua entitas dan individual.

No comments: