Thursday, September 23, 2021

Thought for the Day - 21st July 2021 (Wednesday)

Man is a triune composite of body, mind, and spirit (Atma). As a consequence, man has three natures in his make-up: (1) a low, animal nature, (2) a human nature, replete with worldly knowledge and skill, and (3) the genuine nature of man, namely, divine, the Atmic nature. Becoming aware of this third nature and establishing oneself in it — this is spiritual education (vidya). The body is a machine with five elements as its components: space, air, fire, water, and earth. God is playing with it, Himself unseen. The body is a tree; love of Self is the root; desires are the branches it sends forth; qualities, attributes, and modes of behaviour based on basic nature are the flowers issuing therefrom; and joy and grief are the fruits it offers. The human body is a world in itself. The blood flows through and animates every part of the body. God flows in and through and activates every spot in the world! 



Manusia adalah gabungan tri tunggal dari tubuh, pikiran, dan jiwa (Atma). Sebagai konsekuensinya, manusia memiliki tiga sifat di dalam dirinya: (1) sifat binatang rendahan, (2) sifat manusia penuh dengan pengetahuan dan keterampilan duniawi, dan (3) sifat asli dari manusia yaitu keilahian atau sifat atma. Menyadari terhadap tiga sifat ini dan memantapkan diri di dalamnya – ini adalah pendidikan spiritual (vidya). Tubuh adalah sebuah mesin dengan lima unsur sebagai komponennya yaitu: ruang, udara, api, air, dan tanah. Tuhan sedang bermain dengan tubuh dengan tanpa terlihat. Tubuh adalah sebuah pohon; kasih pada Diri sejati adalah akarnya; keinginan adalah cabangnya; kualitas, sifat, dan bentuk tingkah laku berlandaskan pada sifat dasar adalah bunga yang tumbuh dari pohon tersebut; serta suka dan duka cita adalah buah yang dipersembahkannya. Tubuh manusia adalah sebuah dunia. Darah mengalir dan menghidupkan setiap bagian tubuh. Tuhan mengalir di dalam dan melalui serta mengaktifkan setiap bagian di dunia! (Vidya Vahini, Ch 5)

-BABA

 

No comments: