Tuesday, February 20, 2024

Thought for the Day - 12th February 2024 (Monday)

The question must be asked, of everyone who is caring for the body - "For what purpose are you caring for this body? What is it that you hope to achieve?" The body is the sheath, the scabbard for the sword, the Jivi (soul), the I that is within it, but not of it. The purpose of this scabbard is to discover the unity of the Universe. When you say this is the auditorium shed, you see this shed as one, though it is really the coming together of many pillars, trusses, sheets, bricks, mortar, nuts, bolts and paint! You feel you are one though you are an organisation of many limbs and instruments of knowledge, hands, feet, head, muscle, nerve, eye, tongue, teeth, etc. So also, the Universe is but one, though you may be able to distinguish stars and planets, rock, tree and bird and birch, ant and antler in it. Whatever there is, Sarvam Brahmamayam - all is Brahman. It is all Sat Chit Ananda, no more, no less. The realisation of this great Truth is the only purpose of man.


-  Divine Discourse, Oct 09, 1970.

The feeling of oneness is essential for enjoying bliss based on the realisation of divinity in everyone


Pertanyaan yang harus ditanyakan setiap orang yang peduli pada tubuh - "apa tujuan engkau merawat tubuh ini? Apa harapan yang ingin engkau capai?" Tubuh adalah sarung, sarung dari pedang yaitu Jivi (jiwa), dimana Aku yang ada di dalamnya, namun Aku bukan bagian dari sarung itu. Tujuan keberadaan sarung itu adalah untuk mengungkapkan kesatuan alam semesta. Ketika engkau mengatakan ini adalah gudang auditorium, engkau melihat gudang ini sebagai satu kesatuan, walaupun sebenarnya terbangun dari banyak pilar, rangka, batu bata, campuran semen, mur, baut dan cat! Engkau merasakan bahwa engkau adalah satu walaupun engkau ada dalam organisasi dari banyak organ dan instrumen pengetahuan, tangan, kaki, kepala, otot, syaraf, mata, lidah, gigi, dsb. Begitu juga, alam semesta adalah satu, walapun engkau mungkin mampu membedakan antara bintang dan planet, bebatuan, pohon dan burung, semut dan  serta hewan bertanduk di dalamnya. Apapun yang ada, Sarvam Brahmamayam – semuanya adalah Brahman. Ini semuanya adalah Sat Chit Ananda, tidak lebih, tidak kurang. Realisasi dari kebenaran agung ini adalah satu-satunya tujuan manusia.


-  Divine Discourse, Oct 09, 1970.

Perasaan kesatuan adalah mendasar untuk menikmati kebahagiaan berdasarkan pada realisasi keilahian dalam diri setiap orang

No comments: