Tuesday, February 20, 2024

Thought for the Day - 6th February 2024 (Tuesday)

Render your hearts cool with delight; share the delight with others; adore God in this delectable form. When you go into the qualifications needed for seva, you will know that a pure heart - uncontaminated by conceit, greed, envy, hatred or competition is essential; also what is required is faith in God, as the spring of vitality, virtue, and justice. Seva is the worship you offer to the God in the heart of everyone. Do not ask another which country or state you belong to, or which caste or creed you profess. See your favourite form of God in that other person; as a matter of fact, that person is not 'other' at all. It is His image, as much as you are. You are not helping some 'one individual'; you are adoring Me, in that person. I am before you in that form; so, what room is there for the ego in you to raise its hood? Duty is God; Work is worship. Even the tiniest work is a flower placed at the Feet of God. 


- Divine Discourse, Mar 04, 1970.

Whatever you do as service, to whomsoever you offer the act, believe that it reaches the God in that person.


Buatlah hatimu tenang dengan kegembiraan; berbagilah kegembiraan dengan yang lainnya; pujalah Tuhan dalam wujud yang indah ini. Ketika engkau melihat syarat yang dibutuhkan untuk seva, engkau akan mengetahui bahwa hati yang murni – yang tidak ternoda dengan kesombongan, ketamakan, iri hati, kebencian atau persaingan adalah mendasar.; yang juga diperlukan adalah keyakinan pada Tuhan, sebagai sumber dari kekuatan, Kebajikan dan keadilan. Seva adalah pemujaan yang engkau persembahkan kepada Tuhan di dalam hati setiap orang. Jangan menanyakan orang lain dari negara mana engkau berasal, atau dari kasta atau keyakinan mana engkau berasal. Pandanglah wujud Tuhan yang engkau puja pada orang lain itu; sebagai sebuah fakta, orang itu sama sekali bukanlah 'orang lain'. Ini adalah gambar-Nya, sama seperti dirimu. Engkau tidak sedang menolong 'satu individu'; engkau sedang memuja Aku dalam diri orang itu. Aku ada dihadapanmu dalam wujud itu; jadi, apa ada ruang bagi ego dalam dirimu untuk mengangkat kepalanya? Kewajiban adalah Tuhan; kerja adalah ibadah. Bahkan kerja yang paling kecil adalah sebuah bunga yang dipersembahkan di kaki Tuhan. 


- Divine Discourse, Mar 04, 1970.

Apapun yang engkau lakukan sebagai pelayanan, kepada siapapun engkau berikan pelayanan itu, percayalah bahwa pelayanan itu mencapai Tuhan di dalam orang itu.

No comments: