Friday, January 26, 2024

Thought for the Day - 25th January 2024 (Thursday)

The green vitality of a tree is a sign of the Divine Will, which sends its roots deep into the soil. The roots keep the tree safe from storms, holding it fast against the violent tug of winds. So too, if the roots of love in man go down into the springs of the Divine within him, no storm of suffering can shake him and crash him into disbelief. As a lump of sugar sweetens every drop of water in the cup, the eye of love makes every person in the world friendly and attractive. The simple milkmaids of Gokul saw each other as Krishna; such was their overwhelming love for the Divine Incarnation. The Bhagavata, where their love and the love of many other devotees of the Lord are described, is a textbook of Divine Love, Bhakti. Mahabharatha, which describes the exploits and excellences of Krishna, is a textbook of Dharma, of ethics, of social and political life, as corrected and straightened by the supremacy of the Right. Begin loving service, this day, this moment. Each act will urge you to the next, for the thrill is so inspiring!


- Divine Discourse, May 24, 1967.

Love gives rise to truth. Love begets peace. When you have love, you practise non-violence. Love is the under-current in all these.


Energi hidup hijau pada pohon adalah tanda kehendak Tuhan yang menancapkan akarnya jauh ke dalam tanah. Akar menjaga pohon itu aman dari badai, menopangnya tetap kuat melawan tarikan angin yang kencang. Begitu juga, jika akar kasih dalam diri manusia turun ke bawah jauh ke dalam sumber Tuhan yang ada di dalam dirinya, maka tidak akan ada badai berupa penderitaan dapat menggoyahkannya dan menghempaskannya ke dalam keraguan. Seperti halnya segumpal gula yang memberikan rasa manis pada setiap tetes air yang ada di dalam cangkir, pandangan kasih membuat setiap orang di dunia menjadi ramah dan menarik. Para pemerah susu yang sederhana di Gokula memandang satu sama lainnya sebagai Krishna; begitulah kasih mereka yang begitu luar biasa pada inkarnasi Tuhan. Naskah suci Bhagavata, yang menggambarkan kasih mereka dan kasih banyak bhakta lainnya pada Tuhan dijelaskan, adalah sebuah naskah suci kasih Tuhan atau Bhakti. Mahabharatha, yang mana menjelaskan ekploitasi dan keunggulan dari Sri Krishna, adalah sebuah buku teks tentang Dharma, etika, kehidupan sosial dan politik, yang dikoreksi dan diselaraskan oleh supremasi kebenaran. Mulailah kasih dalam pelayanan, hari ini, saat ini. Setiap perbuatan akan mendorongmu pada tindakan berikutnya, karena kegembiraan itu begitu menginspirasi!


- Divine Discourse, May 24, 1967.

Kasih melahirkan kebenaran. Kasih melahirkan kedamaian. Ketika engkau memiliki kasih, engkau mempraktekkan tanpa kekerasan. Kasih adalah kekuatan yang mendasari semuanya ini.

No comments: