They are, according to the Veda, four stages - the waking, dream, deep sleep, and the liberated stage (turiya). In the first stage, one is awake to the objective world and is oriented outward. Since one identifies with the gross body complex at this stage, the experiences are also gross. In the dream the self is in-faced. Reactions, responses, and experiences are all self-contained. They do not belong to the area outside of oneself. Next comes deep sleep (sushupti). This stage is free from even dreams. There is no feeling of either separation or identity, the particular or the universal, experiencer or experience. There is only the Atma, in which one has temporarily merged. In the fourth step (Turiya), the individual is no more so. It has attained the basic truth of life and of creation. Those who have reached this step no longer have concern with the individual self. These are four states one experiences, but they are also stages one has to go through in search of Self-Knowledge.
Menurut Weda ada empat jenis kesadaran, keempat kesadaran itu adalah – kesadaran jaga, kesadaran mimpi, kesadaran tidur terlelap, dan tahap kebebasan (turiya). Pada bagian pertama, seseorang sadar pada dunia ini dan beorientasi keluar. Karena ia mengidentifikasi dirinya dengan badan jasmani pada tahap ini, maka pengalaman yang dialami juga bersifat kasar. Pada keadaan mimpi sang diri dapat ditemui di dalam. Reaksi, respon, dan pengalaman semuanya diketahui sendiri. Semuanya itu tidak berada di luar dirinya. Selanjutnya adalah tahap tidur terlelap (sushupti). Pada tahap ini adalah bebas bahkan dari mimpi. Tidak ada perasaan baik pemisahan atau identitas, yang khusus atau universal, yang mengalami atau pengalaman. Hanya ada Atma dimana seseorang menyatu dalam waktu sementara saja. Di dalam tahapan keempat yaitu (Turiya), tidak ada lagi bagian individu. Seseorang telah mencapai kebenaran yang mendasar tentang kehidupan dan ciptaan. Bagi mereka yang telah mencapai tahapan ini tidak ada lagi memiliki perhatian pada diri individu. Keempat tahapan ini harus dialami, dan semua tahapan harus dilalui dalam upaya pencarian untuk mendapatkan pengetahuan tentang diri sejati secara langsung.
(Sutra Vahini, Ch 6)
-BABA
No comments:
Post a Comment